Dagritme op het kinderdagverblijf

In de omgang met de baby’s gaan we primair uit van de behoefte en het ritme van het kind. Bij mooi weer wandelen we een eindje met onze kinderwagens op de grote binnenplaats van ons kinderdagverblijf. De dagindeling voor peuters en kleuters kent een aantal dagelijks terugkerende momenten. Om negen uur ’s ochtends krijgen de kinderen water en veel soorten fruit, om tien uur rooibosthee met een soepstengel of rijstwafel. Om half twaalf wordt er geluncht en rond half drie bieden wij kinderen een groentesnack aan (komkommer, tomaat, baby-bietjes, paprika) met drinken.

De hoofdactiviteit voor alle kinderen is spelend leren. Voor kinderen die niet overdag slapen, de peuters, is er tijd voor grote kinderwerkjes: helpen bij de baby’s, buiten leren fietsen, grote plak- en knipwerkjes maken. We sluiten de dag af met een warm hapje of een potje Olvarit. Tussendoor spelen de kinderen op hun eigen manier met speelgoed dat ze zelf mogen kiezen. Elke dag bieden we activiteiten aan vanuit ons thema voor- en vroegschoolse educatie (VVE). We werken per 6 tot 8 weken met een thema. Het bezig-zijn en plezier maken staat altijd centraal.

Klik hier voor het thema van nu

Van Plepje naar basisschool

Door middel van gerichte activiteiten bereiden we kinderen in de leeftijd van drie jaar voor op de basisschool. Deze kinderen werken in kleine groepjes.

We werken samen met alle basisscholen in Drunen en Elshout. Ongeveer een maand voordat een kind naar school gaat, gaan wij met een kleine groep een informeel kijkje nemen tijdens het buiten spelen. Vervolgens krijgen de kinderen op een speelse manier een rondleiding door de school. Regelmatig wordt er vanuit Stichting Scala in gemeente Heusden een VVE-activiteit georganiseerd op een basisschool, waarvoor onze kinderen worden uitgenodigd. Op deze manier komen al onze peuters in contact met kleuters op een basisschool.

Wanneer een kind naar de basisschool gaat en afscheid van ons kinderdagverblijf neemt, gaan we twee weken voor die dag een thema met hem of haar bespreken. Hierdoor kunnen wij, leidsters en kinderen, ons voorbereiden op het afscheid en samen met het kind het thema uitwerken. Vanzelfsprekend betrekken we ook de ouders hierbij. We vinden het belangrijk dat kinderen en ouders betrokken zijn bij het afscheid en het bijbehorende thema. De (groot)ouders van het kind dat afscheid neemt, mogen ’s morgens en ’s middags een uurtje met ons mee feesten, als ze daarvoor in de gelegenheid zijn. Het kind mag kiezen wat we om vier uur eten. Ieder kind krijgt bij het afscheid een fotocollage mee. Kinderen kunnen dan thuis in alle rust hun leukste momenten in Plepje opnieuw beleven. In het kinderdagverblijf maken onze leidsters regelmatig foto’s, die later in deze fotocollage worden opgenomen en alleen aan de ouders worden meegegeven.